0 تا 100 سقف کاذب+ انواع و روش های اجرای آن

سقف کاذب به عنوان پوششی روی سقف اصلی با هدف زیبایی دکوراسیون داخلی و ایجاد عایق صوتی و حرارتی مناسب طراحی و اجرا می‌شود. در این مطلب از سایت مهندسی عمران ابرند قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره انواع مختلف سقف کاذب در اختیار شما قرار دهیم و شما را با کاربردهای آن‌ها آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

میخکوبی و نیلینگ حرفه‌ای را از ما بخواهید.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب چیست؟+ عکس

وقتی از سقف کاذب یا Dropped celing صحبت می‌کنیم، منظورمان نوعی سقف ثانویه است که وزن آن را سقف اصلی تحمل می‌کند. بنابراین اصلی‌ترین ویژگی این سقف‌ها این است که وزن مناسبی دارند تا فشاری به دیوار و سقف اولیه وارد نشود و موجب آسیب به آن‌ها نشود. انواع مختلف سقف‌ ثانویه در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری یا هتل‌ها، مجتمع‌های آموزشی و فرهنگی طراحی و اجرا می‌شوند. حتی در قسمت‌های مختلف منازل مسکونی و ویلاها مانند اتاق پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام امکان طراحی و اجرای مدل سقف مورد نظر وجود دارد.

پس می‌توانیم ادعا کنیم انواع سقف کاذب کاربردهای مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

  • طراحی دکوراسیون زیبا و خلاقانه

طراحان دکوراسیون از انواع مختلف سقف‌هایی که به صورت کاذب اجرا می‌شوند برای اجرای دکوراسیون خلاقانه استفاده می‌کنند و طرح‌ها و مدل‌های متنوعی را اجرا می‌کنند. همچنین با اجرای این سقف‌ها آسیب‌های ساختمان نظیر ترک و شکاف هم پوشانده می‌شوند.

  • ایجاد عایق صوتی و حرارتی

یکی دیگر از کاربردهای سقف‌ ثانویه ایجاد عایق مناسب حرارتی و صوتی است. زیرا با اجرا و نصب این سقف‌ها یک لایه اضافی روی سقف ایجاد می‌شود که از انتقال حرارتی و هدر رفتن انرژی گرمایشی و سرمایشی ساختمان جلوگیری می‌کند.

  • پنهان کردن سیم‌کشی و اتصالات

کاربرد مهم سقف کاذب که از نظر طراحان دکوراسیون حائز اهمیت است، قابلیت پنهان کردن سیم‌کشی و اتصالات زیر پنل‌های مختلف است.

  • نورپردازی روی سقف

با نورپردازی روی صفحات پیش‌ساخته سقف دکوراسیون شیک و زیبایی ایجاد می‌شود و محیط جلوه خاصی به خود می‌گیرد.

بهسازی و تقویت خاک متدی ارزشمند برای استحکام بستر سازه.

انواع سقف کاذب کدام است؟

انواع سقف کاذب+ عکس

سقف‌های کاذب با متریال‌های مختلف طراحی و اجرا می‌شوند که باعث می‌شود هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند. انواع سقف کاذب که در سازه‌های مختلف قابل اجراست شامل موارد زیر است:

  • سقف رابیتس

رابیتس ورق‌های مشبکی هستند که از طریق سیم‌های آرماتور به هم وصل می‌شوند و سقف‌های مسطح و برجسته را ایجاد می‌کنند. این سقف‌ها پرطرفدار و محبوب هستند و برای ساخت زیرساز آن‌ها از مصالح در دسترس مانند نبشی و میلگرد استفاده می‌شود.

  • سقف آکوستیک

یکی دیگر از سقف‌های کاذب که در ساختمان‌های مختلف قابل اجراست، سقف آکوستیک است. قطعا تمام ساکنین یک ساختمان مسکونی یا کارکنان ساختمان‌های تجاری و اداری تمایل دارند محیطی ساکت و آرام در اختیار داشته باشند. سقف آکوستیک با صفحات مقوایی و گچی ایجاد می‌شود و انتقال صدا به محیط بیرون را کاهش می‌دهد. استفاده از سقف‌های آکوستیک در سالن‌های سینما، سالن همایش و استودیوها ضروری است.

  • سقف pvc

سقف pvc  با هزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه اجرا می‌شود و می‌تواند دکوراسیون خاص و جذابی را ایجاد کند. از طرف دیگر به دلیل اینکه سرعت اجرای بالایی دارد، بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند اقدامات بازسازی و تعمیر را در مدت زمان کوتاهی انجام دهند، از طراحی و اجرای سقف pvc استقبال می‌کنند.

  • سقف آلومینیومی

یکی دیگر از انواع سقف کاذب، سقف آلومینیومی نام دارد که با تایل‌های مربعی یا مستطیلی اجرا می‌شود. در مکان‌های عمومی مانند فرودگاه، سالن بیمارستان و … که لازم است به سقف دسترسی داشته باشیم سقف آلومینیومی پرکاربرد است.

  • سقف پیش ساخته گچی

سقف‌های پیش ساخته گچی از گچ‌کاری روی آلومینیوم ساخته می‌شوند و وزن بسیار سبکی دارند. به دلیل وزن سبک و عدم تحمیل فشار اضافی به سازه، این سقف‌ها محبوب و پرطرفدار هستند. ویژگی بااهمیت دیگر این سقف‌ها این است که میزان حرارت و رطوبت ساختمان را تنظیم می‌کنند و در صورت آسیب به راحتی قابل تعویض هستند.

  • سقف گریلیوم

یکی دیگر از مدل‌های پرطرفدار سقف کاذب، سقف گریلیوم است که با ورق‌های آلومینیومی طراحی و اجرا می‌شود. پانل‌های مربع یا مستطیل کنار هم قرار می‌گیرند و حالت مشبک دارند. داخل یا پشت این سقف‌ها حفاظ طراحی نمی‌شود و امکان دیدن پشت سقف فراهم است. به همین دلیل اغلب طراحان از رنگ مشکی برای رنگ‌آمیزی ورق‌ها استفاده می‌کنند تا جلوه بهتری داشته باشد. باید به این نکته هم دقت داشته باشید که هزینه اجرای سقف گریلیوم تقریبا بالاست.

  • سقف‌های تصویردار

سقف‌‌های کاذب تصویردار یا آسمان‌نما طراحی ویژه‌ و منحصربه‌فردی دارند که باعث می‌شود ساختمان لوکس و شیک شود. مزیت مهم این سقف‌ها ضدزنگ بودن آن‌هاست که باعث شده امکان استفاده از آن‌ها در مکان‌های مختلف فراهم باشد.

سقف چوب

چوب از مصالح پرطرفدار برای طراحی دکوراسیون قسمت‌های مختلف ساختمان مسکونی یا تجاری است که محیط گرم و جذابی را ایجاد می‌کند. استفاده از سقف کاذب چوبی در ادارات و سازمان‌ها علاوه بر اینکه محیط یکدستی ایجاد می‌کند، سیم‌کشی نورپردازی، فن یا تجهیزات صوتی و تصویری را هم پنهان می‌کند.

برای آشنایی با انواع بتن و کاربرد آن در ساختمان سازی کلیک کنید.

اجرای سقف کاذب چه مزایایی به همراه دارد؟

سوال اغلب افرادی که می‌خواهند دکوراسیون شیک و زیبایی در ساختمان‌های مختلف اجرا کنند این است که استفاده از مدل‌ها و طرح‌های مختلف سقف ثانویه چه مزایایی به همراه دارد. موارد زیر مهم‌ترین مزایای نصب این سقف‌ها است.

  • امکان تعمیر و بازسازی

یکی از مهم‌ترین مزایای سقف کناف، رابیتس، چوبی، آلومینیومی و … این است که در صورت خرابی و آسیب امکان تعمیر و بازسازی قسمت آسیب‌دیده وجود دارد.

  • کاهش مصرف انرژی

طراحی و اجرای انواع سقف ثانویه موجب ایجاد پوششی می‌شود که از هدر رفتن انرژی سرمایشی و گرمایشی جلوگیری می‌کند. بنابراین هزینه مصرف انرژی در ساختمان کاهش پیدا می‌کند.

  • ماندگاری بالا

یکی از موارد مهمی که در صنایع ساختمان‌سازی اهمیت دارد، طول عمر و ماندگاری مصالح مختلف است. با اجرای هر کدام از انواع سقف ثانویه می‌توانید اطمینان داشته باشید که ماندگاری و دوام مطلوبی دارند و تا مدت طولانی قابل استفاده هستند.

  • دسترسی به تاسیسات زیر سقف

با اینکه یکی از کاربردهای سقف ثانویه پنهان کردن لوله‌ها و تاسیسات یا سیم و کابل برق است، اما در صورت نیاز امکان دسترسی به تاسیسات زیر سقف فراهم است و به‌راحتی می‌توان اقدامات لازم برای تعمیر را انجام داد.

  • قیمت مناسب

یکی از دغدغه‌های متداول کسانی که می‌خواهند با طراحی و اجرای سقف کاذب دکوراسیون شیک و زیبایی ایجاد کنند، قیمت آن است. بهتر است بدانید یکی دیگر از مزایای مهم سقف‌های کاذب قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه طراحی و اجرای آن می‌باشد.

شرکت مهندسی عمران ابرند، پیشرو در طراحی و اجرای ابنیه ساختمان

جمع‌بندی

این روزها استفاده از طرح‌ها و مدل‌های خلاقانه و جدید در معماری داخلی ساختمان محبویت زیادی دارد. انواع سقف‌های کاذب با دکوراسیون لوکسی که ایجاد می‌کنند نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده‌اند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره کاربردها و مزایای متعدد انواع سقف کاذب را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند ساختمان مورد نظر را به بهترین شکل تجهیز کنید.

عمران سازه با بهره‌گیری از دانش و تخصص مهندسان مجرب انواع خدمات طراحی داخلی و معماری پروژه‌های کوچک و بزرگ را با قیمت مناسب انجام می‌دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مورد بحث در این پست
آخرین مطالب
خرپا در سقف شیروانی و انواع آن
سازه

خرپا در سقف شیروانی و انواع آن

خرپا در سقف شیروانی از انواع مختلفی برخوردار است و بسته به نوع موارد استفاده آن، در کاربردهای مختلف به کار گرفته می‌شود. در این مقاله با بررسی انواع آن به آشنایی بیشتر با آن پرداخته شده است. … ادامه مطلب