سازه نگهبان خرپایی چیست؟

در اغلب پروژه‌های عمرانی، گودبرداری صورت می‌پذیرد و برای اینکه دیواره‌های گود ریزش نکند و باعث آسیب‌رسانی به نیروی انسانی و تجهیزات نشود، از روش‌های مختلفی برای پایدارسازی گود مانند سپرکوبی، روش ساخت از بالا به پایین، دیوار برلنی و… استفاده می‌شود. سازه نگهبان خرپایی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به‌صورت عضوی دائمی یا موقتی در راستای حمایت از دیواره‌های گود در پروژه عمرانی مورد استفاده قرار گیرد. در مطالب قبلی از بلاگ وب‌سایت مهندسی ابرند به سایر روش‌های پایدارسازی گود مانند سپرکوبی، روش ساخت از بالا به پایین، دیوار برلنی و… پرداختیم و در این مطلب نیز بنا داریم تا روش سازه نگهبانی خرپایی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در مورد موضوعات مرتبط با این روش پایدارسازی گود اطلاعاتی به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

سازه‌های نگهبان

سازه نگهبان که به آن دیوار حائل نیز گفته می‌شود، دارای انواع مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به سازه نگهبان خرپایی، سازه نگهبان انکراژ، سازه نگهبان نیلینگ و… اشاره کرد. از سازه‌های نگهبان در اجرای پروژه‌های مختلفی مانند ساختمان‌های مسکونی، مراکز خرید، سد، پل، کانال، تونل، خاکریز و… استفاده می‌شود. در صورتی که در پروژه‌های عمرانی از سازه‌های نگهبان استفاده نشود، ریزش یا نشست خاک صورت می‌پذیرد و در این صورت ممکن است که نیروی انسانی و تجهیزات مانند سیستم لوله‌کشی و… دچار آسیب جدی شوند.

سازه نگهبان خرپایی

یکی از روش‌های متداول گودبرداری و پایدارسازی گود، سازه نگهبان خرپایی است. این روش یکی از روش‌های متداول و رایجی است که در پروژه‌های شهری که دارای عمق متوسط هستند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. سازوکار سازه نگهبان خرپایی به این شکل است که با رعایت فواصل معین، نیمرخ‌های فولادی را به دیواره‌های گود تکیه داده می‌شوند و با این سیستم، فشار ناشی از سربار خاک از طریق این نیمرخ‌های فولادی به زمین منتقل می‌گردد.

بررسی شرایط استفاده از سازه نگهبان خرپایی

در روش گودبرداری سازه نگهبان خرپایی نیازی به اجازه یا تأییدیه صاحبان املاک مجاور نیست و شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از این روش، پروژه ساخت و ساز خود را شروع کنید. ضمناً این روش از نظر سادگی در اجرا و وضعیت اقتصادی دارای وضعیت بسیار مناسبی است و نسبت به سایر روش‌های پایدارسازی گود مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از اعضای اصلی سازه نگهبان خرپایی می‌توان به عضو قائم، عضو مایل، ریشه عضو قائم، پی عوض مایل، اعضای افقی و مایل خرپا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : بهسازی خاک چیست؟

روش‌های اجرای سازه نگهبان خرپایی

در حالت کلی دو روش برای اجرای سازه نگهبان خرپایی وجود دارد.

  • استفاده از جداولی که در آنها عواملی مانند مشخصات گود، عمق گود، فواصل سازه نگهبان، سربار و اعضای سازه نگهبان خرپایی تأثیرگذارند و سیستم اجرای سازه نگهبان خرپایی بر اساس آن مشخص می‌گردد.
  • استفاده از نرم‌افزارهای اجزای محدود برای طراحی سازه نگهبان خرپایی مانند نرم‌افزار Plaxis دوبعدی یا سه‌بعدی. با استفاده از این نرم‌افزار سختی خمشی و محوری اعضای عمودی، مایل و خرپایی طراحی و شبیه‌سازی می‌گردد و میزان تغییر شکل املاک مجاور نیز مورد محاسبه قرار می‌گیرد. از این رو، با نقشه و برنامه‌ای مدون و کامل مواجه خواهید بود.

مراحل اجرای سازه نگهبان خرپایی

مراحل اجرای این روش پایدارسازی گود به شرح زیر است.

  1. حفر چاه اعضای قائم
  2. اجرای اعضای عمودی سازه نگهبان خرپایی
  3. اجرای اعضای مایل این سازه
  4. انجام مراحل تکمیلی سازه نگهبان خرپایی و اجرای شبکه فولادی و بتن‌پاشی
  5. ایجاد اتصال میان سازه‌ها با استفاده از اعضای مهاربندی

مزایای استفاده از این روش برای پایدارسازی گود

از جمله مزایای استفاده از روش نگهبان سازه خرپایی برای پایدارسازی گود می‌توان به عدم نیاز به اجازه یا تأییدیه صاحبان املاک مجاور، انعطاف‌پذیری بالای این روش برای اجرا در پروژه‌های مختلف، مناسب برای پروژه‌های شهری و گودهای کم و متوسط، اجرای ساده و عدم نیاز به کادر متخصص، عدم نیاز به تجهیزات گران‌قیمت و خاص، قابلیت اجرا در پروژه‌های با هندسه نامنظم، قابلیت انطباق با روش‌های زهکشی، دارای سرعت اجرای بالا، عدم ورود به عوارض مجاور و… اشاره کرد.

معایب استفاده از این روش برای گودبرداری و پایدارسازی گود

معایب استفاده روش سازه نگهبان خرپایی برای گودبرداری و پایدارسازی گود به شرح زیر است.

  • از روش سازه نگهبان خرپایی نمی‌توان برای پروژه‌های عمرانی با عمق بالا استفاده کرد.
  • کاهش کیفیت سیستم آب‌بندی در این روش گودبرداری
  • در این روش بخشی از فضای داخل گود اشغال می‌شود و ممکن است این اشغال فضا برای اجرای سازه اصلی مشکل ایجاد کند.
  • باتوجه‌به سادگی طرح و نقشه سازه نگهبان خرپایی، اگر اجرا این روش به فردی بی‌تجربه و غیرمتخصص سپرده شود، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.
  • سختی اجرا در کنج‌های مقعر و تداخل خرپاها

جمع‌بندی

در این مطلب از بلاگ وب‌سایت مهندسی ابرند به بررسی روش سازه نگهبانی خرپایی پرداختیم و دریافتیم که این روش گودبرداری و پایدارسازی گود از نظر اقتصادی بسیار مناسب است و می‌تواند در اغلب پروژه‌های داخل شهری مورداستفاده قرار گیرد. در ادامه شرایط اجرا، مزایا و معایب این روش را مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه گرفتیم که در صورت اجرای اصولی و دقیق، این روش می‌تواند بهترین روش برای پایدارسازی گودهای دارای عمق کم باشد.

در پایان امید است که این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مورد بحث در این پست
آخرین مطالب
خرپا در سقف شیروانی و انواع آن
سازه

خرپا در سقف شیروانی و انواع آن

خرپا در سقف شیروانی از انواع مختلفی برخوردار است و بسته به نوع موارد استفاده آن، در کاربردهای مختلف به کار گرفته می‌شود. در این مقاله با بررسی انواع آن به آشنایی بیشتر با آن پرداخته شده است. … ادامه مطلب