تفاوت خاکبرداری و گود برداری

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند عملیات خاکبرداری و گود برداری یکسان است و تفاوت خاصی ندارند، اما باید دقت کنید که خاکبرداری و گود برداری دو اقدام متفاوت با کارایی و نتجه متفاوت هستند. در این مقاله تفاوت و شباهت‌های این دو اقدام را برای شما بیان خواهیم کرد.

تفاوت اصلی گود برداری و خاکبرداری در ساختمان‌سازی

ابتدا برای آماده‌سازی ذهن شما عزیزان به اختصار مراحل کلی ساخت یک بنا را بیان می‌کنیم:

– خرید و تهیه ملک

– طراحی نقشه

– گرفتن پروانه ساخت

– پاکسازی و تخریب بنا‌های غیرقابل استفاده

– خاکبرداری و گود برداری

– اجرای نقشه

– بتن‌ریزی

– لوله کشی

– برق کشی

– گاز کشی

– و…

خاک‌برداری و گود برداری یکی از ابتدایی‌ترین کار‌های هر ساخت و ساز محسوب می‌شوند.

عملیات خاکبرداری چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده‌تر خاک‌برداری با هدف هم تراز کردن سطح زمین انجام می‌شود؛ در خاکبرداری سطح زمین از هرگونه پستی و بلندی پاکسازی خواهد شد و فرورفتگی‌های آن اصلاح می‌شوند.

خاکبرداری به ۲ روش دستی و ماشینی قابل انجام است.

عملیات گود برداری چگونه اجرا می‌شود؟

گود برداری نیز همانند خاکبرداری با هدف هم‌سطح کردن زمین و پاکسازی و آماده‌سازی آن جهت ساخت بنا استفاده می‌شود. گود برداری تا عمق بیش از ۶۰ سانتی‌متری زمین حفاری می‌شود؛ گود برداری هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی با استفاده از ماشین آلات قابل انجام است.

کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بهسازی خاک

تفاوت خاکبرداری و گود برداری در اجرای ساختمان

در خاکبرداری کلیه پست و بلندی‌ها از بین خواهد رفت و زمین هم تراز خواهد شد؛ در این نوع عملیات حفاری کمتر از ۶۰ سانتی انجام می‌شود اما در گود برداری حفاری به بیش از ۶۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد. به صورت جامع‌تر تفاوت خاکبرداری و گود برداری به میزان عمق حفر آن‌ها بستگی دارد.

شباهت رایج خاکبرداری و گودبرداری:

– هردو از مراحل اساسی و ابتدایی ساخت بنا هستند.

– هردو برای اجرای عملیات از شیوه دستی و ماشینی استفاده می‌کنند.

– اجرای هردو نوع عملیات به نوع زمین و نوع خاک بستگی دارد.

چرا باید گود‌برداری انجام شود؟

گودبرداری با هدف مقاوم‌سازی زمین در برابر حوادثی مانند سیل، زلزله و … باید انجام گیرد تا از بروز خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری کند. گود برداری در ساختمان‌ها با جهت ایجاد و ساخت پارکینگ انجام می‌شود.

گود برداری چیست

حداکثر عمق گود‌ برداری چقدر است؟

در گود برداری عوامل زیادی از جمله نوع زمین، نوع خاک و … اهمیت زیادی دارد. خاک‌ها نیز انواع مختلفی دارند و به دسته‌های متنوعی نظیر دستی، لنجی، کلنگی و.. تقسیم می‌شوند. در زمین‌هایی که مقاوم و سخت هستند، عمق گود برداری و خاک‌برداری باید بررسی شود و تمامی عوامل مؤثر در آن را برانداز کرد تا از هرگونه حادثه‌ای پیشگیری شود.

در زمین های به نسبت بزرگ عمق حفاری به 60 سانتی متر نیز می رسد؛ البته در صورت وجود عوامل دیگر ممکن است به عمق بیشتری نیز برسد. این کار با استفاده از ماشین آلات نظیر بیل مکانیکی یا کامیون 10 چرخ به راحتی امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید : پایدار سازی گود به روش مهار متقابل (استرات)

مراحل انجام خاکبرداری و گود برداری:

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، گود‌ برداری و خاک‌برداری از اقدامات پایه‌ای ساخت هر بنایی هستند و برای انجام آن نیازمند مجوز‌های لازم از سازمان‌های مربوطه و بررسی‌های لازم جهت مشخص‌شدن وضعیت ساختمان‌های اطراف و … می‌باشد.

بعد از اقدامات لازم، گود‌ برداری شروع می‌شود؛ باید تا زمانیکه سطح زمین به وضعیت مطلوبی برسد و مقاوت کافی به دست آورد، به گود برداری ادامه دهید. بعد از اینکه اقدامات انجام شده با پایان رسید، بهتر است قسمت حفاری شده را با بتن پوشاند تا در برابر عوامل محیطی از بین نرود و عملیات پایدارسازی گود شروع می‌شود.

پس از انجام عملیات خاکبرداری و گود برداری، از مصالح موجود تا حدالامکان می‌توانید برای ساخت بنا و پی ریزی استفاده کنید و اگر با کمبود منابع مواجه شدید، می‌توانید از منابع قرضه استفاده نمایید.

تفاوت خاکبرداری و گودبرداری در زمین‌های کوچک و بزرگ

خاکبرداری در زمین‌های کوچک بیشتر به صورت دستی انجام می‌گیرد اما در زمین‌های بزرگتر به دلیل مقاومت بیشتر و سختی کار، از ماشین آلات استفاده می‌کنند تا کار‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهند.

در زمین‌های کوچک داخل شهر‌ها به دلیل وجود ساختمان‌های همسایه، باید دقت کافی را برای جلوگیری از آسیب به ساختمان آن‌ها داشته باشید.

در زمین‌های بزرگتر اگر زمین مقاومت کافی و مناسبی نداشت می‌توانید از مهاربند استفاده کنید؛ اما اگر زمین سفت بود نیازی به انجام این کار نیست.

استفاده از استاندارد مناسب در ساختن بنا

حساس‌ترین مرحله ساختمان‌سازی، گود برداری و خاکبرداری آن است. این مرحله آنچنان حساس و سخت است که می‌تواند وضعیت سلامت ساختمان‌های اطرأفتان را نیز به خطر بیندازند. معمول‌ترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از حوادث و خطرات انجام دهید، این است که از وسایل ایمنی به خصوص کلاه ایمنی استفاده کنید.

دستگاه‌های نظارتی موظف هستند تا بهترین اقدامات ایمنی را برای کارگران فراهم آورند. هرگونه سهل‌انگاری یا کوتاهی در انجام پیشگیری‌ها، پیگرد قانونی خواهد داشت.

استفاده از وسایل ایمنی، بررسی ساختمان‌های اطراف، بررسی نوع خاک و میزان مقاومت آن و … می‌تواند تا مقدار بسیار زیادی از بروز حوادث تلخ پیشگیری کند.

متأسفانه سال‌هاست آمار ناشی از این حوادث بالا رفته و می‌توان گفت سهل‌انگاری و نداشتن توجه کافی به وضعیت ساختمان و کارگران، باعث بروز این مشکل شده است.

بیشتر بخوانید: سازه نگهبان خرپایی چیست؟

نکات نهایی

در این مقاله ابهامات رایج در خصوص گود برداری و خاکبرداری، همچنین تفاوت و شباهت‌های آن‌ها را به صورت کامل و جامع شرح دادیم. سعی کردیم از نکات کاربردی جهت انجام عملیات اصولی استفاده کنیم.

در ادامه خلاصه مقاله را برایتان بازگو می‌کنیم:

  • خاک‌برداری و گود‌ برداری جهت آماده‌سازی و پی‌ریزی زمین برای ساخت بنا انجام می‌شوند. خاکبرداری و گود‌برداری دو عمل یکسان نیستند و تفاوت‌های زیادی در عین شباهت دارند.
  • روش‌های زیادی برای انجام عملیات خاک‌برداری و گود برداری وجود دارد. اگر اندازه زمین در حد متوسط باشد، با روش دستی می‌توان عملیات را انجام داد اما اگر زمین بزرگتر و مقاومت خاک نیز بیشتر باشد، لازم است از دستگاه‌های صنعتی جهت انجام عملیات استفاده کنیم. این دستگاه‌ها، به روند کار سرعت می‌بخشند و باعث بهبود کیفیت کار می‌شوند.
  • بیل مکانیکی، مینی بیل مکانیکی، کامیون، جرثقیل و … از ماشین آلات رایجی‌اند که برای عملیات خاکبرداری و گود برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • قبل از ساخت هر بنایی، مجوز کامل احداث بنا را کسب کنید و با یک متخصص حاذق در این حوزه مشورت داشته باشید چرا که بنایی اصولی و با دوام نیازمند نقشه طراحی قوی و گروه نظارتی فعالی است.

به صورت کلی از همان ابتدای کار بنای خود را جوری پی‌ریزی کنید تا یک بنای مستحکم و با دوامی داشته باشید.

پی‌ریزی اگر اصولی نباشد هرچه قدر هم شما تلاش کنید، باز هم بنا مشکلاتی را به دوش می‌کشد؛ پس بهتر است در این خصوص دقت کافی را به خرج دهید. اگر بتوانید طبق نظر و صلاحدید کارفرما و مدیر دستگاه‌های اجرایی پیش بروید می‌توانید بنایی زیبا، با دوام و با کیفیت داشته باشید.

پس به شما توصیه می‌کنیم عملیات پی‌ریزی، گود برداری، خاک‌برداری و … خود را به دست متخصص بسپارید تا همیشه خود و اموالتان در‌امان باشید.

در مقالات بعدی جزئیات بیشتری را برای شما شرح خواهیم داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مورد بحث در این پست
آخرین مطالب
خرپا در سقف شیروانی و انواع آن
سازه

خرپا در سقف شیروانی و انواع آن

خرپا در سقف شیروانی از انواع مختلفی برخوردار است و بسته به نوع موارد استفاده آن، در کاربردهای مختلف به کار گرفته می‌شود. در این مقاله با بررسی انواع آن به آشنایی بیشتر با آن پرداخته شده است. … ادامه مطلب