مهندسی نقشه برداری

شاید تابه‌حال نام مهندسی نقشه برداری به گوش شما نخورده باشد و یا شاید حتی این رشته را با سایر رشته‌های مهندسی از جمله رشته مهندسی نقشه‌کشی اشتباه بگیرید! در این مطلب از بلاگ سایت مهندسی ابرند بنا داریم تا به مهندسی نقشه برداری بپردازیم و موضوعاتی مانند تعریف این رشته، معرفی مهندس نقشه‌بردار و… را مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان بیش‌ازپیش با این رشته مهندسی آشنا شوید؛ بنابراین، اگر شما نیز علاقه‌مندید تا دررابطه‌با این موضوعات اطلاعاتی کسب کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مهندسی نقشه‌ برداری یا مهندسی ژئوماتیک چیست؟

رشته‌ مهندسی ژئوماتیک یا همان مهندسی نقشه‌برداری، رشته‌ای است که در آن به جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از سطح زمین به شکل مستقیم و غیرمستقیم می‌پردازند و خروجی این کاوش علمی به ثبت اطلاعاتی بر روی نقشه‌ها ختم می‌شود. از این علم مهندسی می‌توان در مقیاس‌ها و کاربری‌های مختلفی از جمله کاربردهای نظامی، دریایی، تعیین مرز جغرافیایی، نقشه‌های معابر شهری، رسم نقشه‌های شهری و روستایی، ثبت املاک و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: پایدارسازی گود چیست؟

مهندس نقشه بردار کیست؟

به مهندسی که با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی اطلاعاتی در مورد زمین و مشتقات آن جمع‌آوری می‌کنید و این دسته از اطلاعات را به شکل نقشه ثبت و آماده می‌کند، مهندس نقشه‌بردار می‌گویند. بسیاری از افراد مهندس نقشه‌بردار را با مهندس نقشه‌کش اشتباه می‌گیرند و یا این دو رشته را یکسان در نظر می‌گیرند که چنین تفکری اشتباه است. همان‌طور که بیان شد، مهندسی نقشه‌برداری اغلب فعالیتی میدانی است و به مطالعه علوم زمین می‌پردازد؛ مهندسی نقشه‌کشی مربوط به طراحی قطعات، طراحی نقشه برای پروژه‌های عمرانی و مواردی ازاین‌دست است و ارتباطی میان این دو رشته وجود ندارد.

تفاوت مهندسی نقشه کشی و مهندسی نقشه برداری چیست؟

اگر بخواهیم به طور مثال، کاربرد دقیق این دو رشته مهندسی در یک پروژه عمرانی اشاره کنیم، باید بیان کنیم که در شروع پروژه عمرانی، مهندس نقشه‌بردار به مطالعه و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات زمین و موقعیت آن می‌پردازد و نقشه فعلی وضعیت زمین مدنظر را به گروه مهندسان تحویل می‌دهد؛ سپس، مهندس نقشه‌کش با مطالعه نقشه تهیه‌شده توسط مهندس نقشه‌بردار به طراحی نقشه پروژه عمرانی مدنظر می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: میخکوبی (نیلینگ) چیست؟

چه دروسی در دبیرستان و دانشگاه برای رشته مهندسی نقشه برداری مهم هستند؟

بدیهی است که رشته مهندسی ژئوماتیک با دروس ریاضیات و هندسه از دروس دبیرستانی عجین شده و پیشنهاد می‌شود تا اگر در این دروس قوی هستید، مهندسی ژئوماتیک را در میان انتخاب‌های خود برای رشته دانشگاهی قرار دهید. از جمله دروس دانشگاهی مهم در این رشته می‌توان به ریاضیات مهندسی، تئوری خطاها، ژئودزی، نجوم، هندسه دیفرانسیل، سرشکنی، فتوگرامتری، نقشه‌برداری زمینی، نقشه‌برداری مسیر و راه‌سازی و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: خاک مسلح چیست؟

گرایش های مهندسی نقشه برداری برای ادامه تحصیل

  • سیستم اطلاعات مکانی (Geospatial Information System)
  • فتوگرامتری
  • سنجش‌ازدور
  • ژئودزی

تجهیزات نقشه برداری

شاید برای شما این سؤال به وجود بیاید که هنگامی که ابعاد پروژه نقشه‌برداری بسیار بزرگ باشد، از چه تجهیزاتی برای انجام پروژه استفاده می‌شود. در این بخش قصد داریم تا تجهیزات نقشه‌برداری را مورد بررسی قرار دهیم. تجهیزات نقشه برداری به شرح زیر است:

  • تجهیزات زمینی: ترازیاب‌ها، توتال استیشن‌ها، مترهای لیزری، منشورها، شاخص‌ها، GPS ها، زاویه‌یاب‌ها و…
  • تجهیزات هوایی: بالگردها، دوربین‌های تصویربرداری هوایی، پهپادها و…
  • تجهیزات فضایی و ماهواره‌ای: ماهواره‌ها، سکوی سنجنده‌ها، IMU و….

بیشتر بخوانید: مهار متقابل (استرات)

نرم‌افزارهای لازم و کاربردی برای مهندسی نقشه برداری

علم مهندسی ژئوماتیک، علمی گسترده است و امروزه در صنایع و حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و شرکت‌های متعددی در سراسر جهان در تلاش‌اند تا با طراحی و ساخت نرم‌افزارهای نقشه‌برداری، سرعت و عملکرد فعالیت‌های نقشه‌برداری را بهبود ببخشند. معمولاً نرم‌افزارهای مربوط به این رشته به دو دسته نرم‌افزارهای مدیریت آنلاین تجهیزات نقشه‌برداری و نرم‌افزارهای طراحی و پردازش اطلاعات نقشه‌برداری تقسیم می‌شوند. از جمله نرم‌افزارهایی که در این پرکاربرد هستند، می‌توان به Autodesk AutoCad، Autodesk AutoCad Civil 3D، Autodesk Revit، Google Earth Image Downloader، Google Satellite Maps Downloader،Mileseey Pro، ESRI ArcGIS Desktop، GPS Trackmaker Pro، FieldGenuis و… اشاره کرد.

بازار کار رشته مهندسی نقشه برداری

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در مورد هر یک از رشته‌های مهندسی، بازار کار و وجود فرصت‌های شغلی در آن رشته است. رشته مهندسی ژئوماتیک یکی از سخت‌ترین رشته‌های مهندسی از نظر فعالیت فیزیکی است و اغلب مشاغل مربوط به این رشته، دارای محیط کار میدانی هستند و شما برای کار باید در مکان‌ پروژه‌ها حضور پیدا کنید. با این تفاسیر اگر حضور در پروژه‌های میدانی مانند حضور در صحرا، بیابان، کوه و… را دشوار نمی‌دانید، این رشته انتخاب مناسبی برای شماست!

بیشتر بخوانید : آشنایی با ماشین‌آلات گودبرداری

بازار کار رشته مهندسی ژئوماتیک، بازار کار مطلوب و مناسبی است و اگر شما از دانش کافی در مورد این رشته برخوردار باشید، بعید است که بیکار بمانید! از جمله مشاغلی که فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی ژئوماتیک می‌توانند در آنها مشغول شوند، می‌توان به کارگاه‌های عمرانی مانند راه‌سازی و خطوط انتقال گاز، آب و…، ارگان‌های دولتی مانند ثبت‌اسناد، بنیاد مسکن و…، شرکت‌های فعال در زمینه نقشه برداری، دادگستری، نظام‌مهندسی نقشه‌برداری، کارگاه‌های ساختمانی بزرگ، نقشه‌برداری املاک، پایش گودبرداری‌های عظیم، مشاغل نظامی و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مهاری (انکراژ) چیست؟

جمع بندی

در این مطلب از بلاگ وب‌سایت مهندسی ابرند به  معرفی و بررسی مهندسی نقشه برداری پرداختیم و دریافتیم که باتوجه‌به ناشناخته بودن این رشته دانشگاه در ایران، این رشته می‌تواند فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان به پروژه‌های عمرانی برای تحصیل و کسب درآمد باشد. اگر از حضور در بیابان، کوه و… هراسی ندارید، به هیجان در شغل علاقه‌مندید و از نظر دروس ریاضیاتی نیز مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌شود تا تحصیل در رشته مهندسی ژئوماتیک را به‌عنوان فرصتی طلایی در نظر بگیرید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مورد بحث در این پست
آخرین مطالب
خرپا در سقف شیروانی و انواع آن
سازه

خرپا در سقف شیروانی و انواع آن

خرپا در سقف شیروانی از انواع مختلفی برخوردار است و بسته به نوع موارد استفاده آن، در کاربردهای مختلف به کار گرفته می‌شود. در این مقاله با بررسی انواع آن به آشنایی بیشتر با آن پرداخته شده است. … ادامه مطلب